Stephenson
Wylam,, Northumberland (Erresuma Batua) jaio zen, 1781 (e) ko ekainaren 9a. Meatze jornalero semea (1748-1810), behiak bere haurtzaroa mantenduko dira, eta ez irakurri, 18 urte arte ikasten. Shoemaker, jostun eta erlojugile bezala lan egin zuen. 1804 sartu zen, bere aita zuten joan itsu leku Killingsworth minak. Asmakuntzak praktiko multzo bat bihurtu zen laster. 1810 urtean, eskualdeko baserritar batek irakatsi matematika, mekanika eta biologia nozioak. Segurtasun-meategietan
erabiltzen ziren lehen lanparak bat asmatu zuen, partekatutako nahiz
eta British Humphry Davy, aldi berean, antzeko lanpara bat sortu zuen
asmakuntzaren meritua. Bere locomotora del diseinuan lan hasieran makinak zamak garraiatzen ikatz meategietan eraikuntza mugatu ziren. 1814 urtean lurrun tren-makina bat eraiki zuten, Darlington bakarrik denbora luzez erabilgarri eta fidagarria izan zen trena. Baina
lehen lokomotora Richard Trevithick by izan zen eraiki eta 1804., Ez
da, burdinurtua rails bere pisua egokitzat zirkulatzen duelako lan. 1813 William Hedley "Puffing Billy" Wylam meatzearen izeneko tren-makina bat eraiki zuen ere. George
Stehenson ezin da locomotora del inventor gisa ere, baina, XIX
mendearen hasieran trenbidea aitzindaria arrakasta gehien. Stephenson
zuzendaritzapean, 1825 (e) ko irailaren 27a ireki Under trenbide
Stockton eta Darlington arteko lehenengo publiko ireki. Bere
"lokomozio" 38 ikatza eta garia partzialki kargatutako bagoiak buru
jarri zen, gehienak banku zuten ospakizuna etorriko 600 pertsona
bitartean emandako ziren. Biharamunean hasi autoa "Experiment" ohiko erabileran, baina urte zaldiak bota. Lokomozio Liverpool eraikuntza 1.La Manchester No 1829 urtean zementatuta, bere ospea betiko. Rainhill In lehenago ospatuko lehiaketa bat hainbat eredu artean, lokomotore onena eta azkarrena zein zen ikusteko. Zehaztapena ezarritako, drag bere pisua hirukoiztu behar du 10 orduko mila Ingeles tasa kea ekoizten gabe. Atera
zen, George Stephenson eta bere seme Robert Rocket gainean denean, bere
pisua dio bost aldiz 14 eta 20 kilometroko orduko abiadura. Arrakasta
hau batez ere ondorioz zirriborro behartuta hobetutako errekuntza eta
igo galdara hodi lurrun gehiago ekoizten erabili. Ordutik
Stephenson Ingalaterran eta eraiki makina trenbide handien eraikuntza
bere burua eta, Belgika, Holanda, Frantzia, Alemania, Italia eta
Espainian lerro buru.
No hay comentarios:
Publicar un comentario